tirsdag 27. april 2010

Gulv





















Vi (eller i allefall jeg) har begynt å snuse litt på interiør også, og har sett på haugen med interiørblader vi har kjøpt med akkurat VÅRT hus for øye. Har kikket litt i interiørblader tidligere også, men det er jo mye morsommere når man har et spesielt prosjekt å tenke på.

Det er flere ting jeg har tenkt på, så jeg tenkte å bare begynne et sted, nemlig med gulv. Mitt drømmegulv akkurat nå er Dinesen Douglas. Det er et heltre-gulv laget av en gransort som heter Douglas som finnes i europeiske skoger. Trærne er 90-120 år gamle, noe som gir tykke og lange planker opptil 45 cm brede og 15 meter lange.

De leveres med en fukt på 8-10% og etter hva jeg har forstått skal det tåle å ligge på rør til vannbåren varme. Mange heltresorter og noen parkettsorter gjør nemlig ikke det. Men etter hva jeg har forstått skal denne typen ikke krympe så masse selv om varmen øker.














Dinesen er et eksklusivt gulv som er ganske hipt nå utfra antallet reklamer jeg har sett for den. Selvsagt er jeg ikke påvirket av reklamen, jeg bare synes helt uavhengig av den at det er et vakkert gulv. ;) Liker lyse matte gulv som går litt mot gråhvitt. Denne er litt dyr da, så vi får se litt hvordan det blir. Vi ser for oss å ha denne på kjøkken, stue, bibliotek, trappeoppgang og gang oppe + kanskje på mastersoverommet og stua oppe også. Så også noen som hadde planker av denne i trappa også, det ble veldig fint.

Ulempen med denne (utenom prisen kanskje) er at det er litt mykt, men leverandøren sier at ujevnheter vil rette seg opp når man vasker om man har behandlet det med en slags såpebehandling først. I tillegg kan det sikkert slipes ned når barna er store og hunden er død (huff, litt morbid her). Ellers skal det være egnet også for kjøkken, sier i allefall leverandøren.

Det finnes også alternativer, og da har jeg tenkt mest på parkett av hvitmattlakkert ask. Denne enstavede er feks fra gulvspesialisten:


















Eller denne fra Boen:













Hmm eller nei, nå ser jeg at den siste var ganske gul, det vil jeg ikke ha. Vil ha hvitaktig tre med matt overflate. Om noen har tips til alternative tretyper eller leverandører tar vi gjerne i mot det!

5 kommentarer:

  1. Gå for Dinesen ;-)
    Takk for kommentar i bloggen min, fekk omsider svart no.
    Eg vil følge med på din blogg for huset ser utrulig stilig ut!! My cup of tea det der

    SvarSlett
  2. Hei!
    Enig med deg når det gjeld golv, og Dinesen er jo fantastisk. Det er for dyrt for oss da, så vi må finne alternativt. Sjå elles det eg skriv om golv her:
    http://kjersti70.wordpress.com/2010/01/22/pr%C3%B8var-pa-parkett/

    SvarSlett
  3. Vi har dinesen. Det er fantastisk å gå på og skitlekkert å se på. Men hos oss bøyer det seg litt. Vi har vannbåren varme. Det gjør ikke så mye, men vi må nok slipe om noen år.

    Det er heller ikke helt enkelt når det kommer til flekker og hakk etc. Tenker at det er et gulv man må lære seg litt hvordan man skal forholde seg til. Skal man f.eks prøve å fikse alle småflekker eller bare la det bli en del av gulvet?

    I sum er vi likevel svært fornøyde.

    SvarSlett
  4. Hm, ja jeg blir vel egentlig litt betenkt av krymping, bøying og flekker jeg men. Men det er jo sååå lekkert. Men det er jo klart at gulvet må jo kunne brukes også...

    SvarSlett