torsdag 15. juli 2010

Isolasjon

Ikke alle avgjørelser er like morsomme å fundere på og jeg må innrømme at isolasjon ikke er det jeg i utgangspunktet er mest interessert i. Da vi var på Idealbygg fikk vi høre at trefiberisolasjon var veldig bra, lagde bra innemiljø og at glava/rockwool (som er de vanligste typene isolasjon) er kreftfremkallende. Nå har jeg googlet fiber glass cancer en hel masse og funnet ut at det er gjort en del studier på det og at det er ingenting som tyder på at glassfiber forårsaker kreft. Det er irriterende for både slimhinner og hud og en bør beskytte seg når en holder på med det, men ellers er det pakket inn i plast og det er veldig lite fibre som kommer ut i lufta uansett. Trefiberisolasjon er mer alternativt foreløpig, og utfra hva jeg har lest så kan det være vanskelig å få til skikkelig. Det er viktig at det ikke blir liggende fukt på feil steder i veggen slik at det råtner og gir sopp osv. Sikkert ikke så mange håndverkere som har erfaring med det heller. Visstnok skulle prisen være den samme, men dette har jeg ikke undersøkt.

Jeg har også forhørt meg på forum (http://www.byggebolig.no) og der inne var de skeptiske og rådet meg til å ikke være prøvekanin på noe som er ens største investering. Godt poeng.

Blir nok glava her da. Så nå har vi en ting mindre å bestemme oss for. For tida tenker jeg også litt på:
- downlights/spotter eller ikke?
- sentralstøvsuger eller ikke?

3 kommentarer:

  1. Hei fru frøken :) Takk for kommentar på forumetduveit. Du skal ha sentralstøvsuger kan skjønne! Det er eg sikker på at du vil ha... Eg har det ikkje nå, men gler meg veldig til å få det, særlig støvsugerluke. Men du skal få velge å ikkje ha det altså... Når det gjeld isolering blir det rockwool på oss. Ingen spesiell grunn til det - var arkitekten som la det inn. Eg har høyrt at rockwool er litt mindre brennbart enn Glava, og det er jo eit pluss. Elles seier ein del handtverkarar at dei likar betre å jobbe med Glava, men der er visst meiningane delte.

    SvarSlett
  2. Sentralstøvsuger er vell egentlig en selvfølge nå til dags?

    Gjør i allefall støvsugingen ekstremt mye lettere, selv om slangen kan være irriterende til tider (Er sikkert noen smarte løsninger på det om man undersøker litt).

    Rockwool vil også være en grei vei å gå, bedre lydisolering og er laget for å hindre brann. Iforhold til glava som har hovedpunktet på kun varme/kulde isolering. Men totalt så vil jo det være et pris-spørsmål som ikke alltid er like lett.
    Selv om det er snakk om en god del tusen å spare i strømutgifter om man velger rette isoleringen.

    SvarSlett
  3. Jo, jeg har hørt litt rundt nå, og jeg tror kanskje det blir sentralstøvsuger da, og når vi først skal ha det blir det også smulesuger på kjøkkenet og i gangen, kanskje vaskerommet også?

    Glava vs Rockwool har jeg ikke peiling på, er det stor forskjell på det?

    SvarSlett