fredag 20. august 2010

Åpen løsning og peisinnskudd

En ting jeg har fundert mye på er i hvilken grad jeg vil at vi skal ha åpen løsning mellom "sofastue", "spisestue" og kjøkken. Hos oss kommer alle disse tre på rad i ett rom. Mange steder har disse rommene tilsammen en L-form, slik at det kommer et naturlig skille mellom stuesofa og kjøkken som da ofte plasseres i hver sin ende av Len. Men det har ikke vi, så da må vi tenke ut noe. Min mann vil gjerne ha helt åpen løsning mellom alt. Det blir jo lysest og "størst" på den måten. Men man vil jo også da se rotet på kjøkkenet fra stua, og det vil jeg helst unngå. Jeg vil at det skal gå an å sitte i sofaen og slappe av uten å sitte og tenke på oppvasken som står på kjøkkenet. Og siden det jo helst bør være litt fint og rent rundt en når en skal slappe av så har jeg ikke da lyst til å se på et kjøkken fullt av matgris (jeg har tenkt til å vaske der også, men det hadde vært fint om det var mulig å utsette det noen minutter uten å bli distrahert av rotet).

Så jeg vil iallefall ha et skille mellom sofa og kjøkken, det er sikkert. Mellom disse to skal det også stå et spisestuebord. Jeg har tenkt til at vi skal ha et litt stort spisebord som vi bruker både til hverdags og til fest. Ser ikke helt poenget med å ha et skranglete kjøkkenbord inne på kjøkkenet mens fin spisestuebordet står i stua på stas, slik som generasjonen over oss gjerne har. Så da dropper vi kjøkkenbord og har kun spisebord. Men skal da spisebordet stå innenfor eller utenfor skilleveggen mellom kjøkkenet og stua? Er spisestue mest kjøkken eller mest stue, liksom?  Når vi har middagsgjester hadde det i grunnen vært fint å slippe å se på oppvasken mens vi spiser da også, så derfor har jeg foreløpig landet på at spisestua skal stå i stue. Ulempen med det er at når vi bruker det til hverdags vil smuler og diverse spres ut i stua, samt at vi er nødt til å gå fra kjøkken til spisestue med mat og oppvask til hvert måltid vi spiser der. Det kan derfor ikke være en kronglete tett skillevegg.

Jeg har sett litt på noen bilder av peisinnskudd som en kan ha inni en vegg, og synes dette er kjempelekkert. Kunne godt tenkt meg noe slikt som dette, der peisinnskuddet blir en del av skilleveggen, og så ha det åpent rundt. Peisinnskuddet bør da ha gjennomsyn (glass på begge sider), slik at man kan se gjennom det. Nå husker jeg ikke lenger hvor jeg har disse bildene fra da men...





Brünner har noen veldig fine peisinnskudd med og uten gjennomsyn.


Dette har jeg lenge snakket om og argumentert for til Håvard, arkitekt osv. Helt til noen i sommer påpekte at de er fine, men det er jo en del rengjøring med det da. Det burde jeg jo tenkt på, og det er jo en ulempe. Sikkert noe dritt å holde alt det glasset fint og rent. Og så kom jeg på enda en ting - når glasset først er fint og rent så er det jo gjennomsiktig, og en vil kunne se på rotet gjennom den likevel!? Gah. Kommer sikkert ikke til å brenne i den peisen hver dag for å si det sånn. Så kanskje jeg ikke bør ha dette likevel da? Men det er jo så fiint!

I tillegg så har jeg også lurt litt på om vi skal ha kjøkkenøy eller ikke. Skal det være fire eller fem sitteplasser ved den øya (fem blir vel for mange, men vi blir jo forhåpentligvis fem familien om noen år?). Eller holder det med to. Jeg har tenkt at det skal gå an å sitte der og ta en kjapp frokost, og det skal gå an å sitte der å gjøre lekser mens vi lager middag. Og det skal gå an å henge der mens noen lager mat. Akkurat nå har vi plassert øya helt inntil denne skilleveggen med gjennomsiktig peis, men jeg vet ikke jeg altså, om det er noen god løsning. 

Om noen har innspill eller erfaringer på kjøkkenøy, peisinnskudd eller skillevegger/ulike grader av åpen løsning å dele blir jeg veldig takknemlig!

10 kommentarer:

  1. Ja, her var det mange tankar! Eg har tenkt mykje av det same, men eg har stranda på at eg heilt klart ønsker matbordet på kjøkenet (og eg vil heilt klart berre ha eit matbord i huset). Grunnen er som du nevner at eg vil ha mat og smular inne på kjøkenet. Eg filosoferer ikkje så mykje over rydding på kjøkenet. Min pertentlige mann har, etter mange års bearbeidelse, fått banka inn prinsippet om at kjøkenet skal vere temmelig ryddig når middagen er på bordet. Vi rydder etter kvart med andre ord. Koppar og kjørl går i maskina med ein gong - det strandar ikkje på benken eller i vasken. Vi skyller av ting medan vi venter på at pastaen blir kokt. Det er stort sett ryddig, og enda betre blir det når vi slepp bretta melkekartongkubbar langs benken. Nå vil vi få plenty av plass i skuffene.

    Sånn open peis syns eg er kjempefint, og vi vurderte det også. Det blei ikkje riktig hos oss, for peisen ville ha havna litt på feil plass i rommet for å få skikkelig effekt. I staden går vi for ein høg dreibar peisovn med stort vindu til flammen. Trur det kan bli bra det også. Har du forresten sjekka Peiskompaniet sine? Dei har også fine peisar som har glas på tre sider. Og ja, eg har også høyrt at ein risikerer at slike peisar sotar.

    Når det gjeld frokostplassen - trur du at alle fem kjem til å ete samtidig? Det er kanskje kkje så ofte at familiar sit saman og et frokost på vanlege vekedagar? I helgene vil eg tippe at matbordet blir tatt i bruk?

    SvarSlett
  2. Hos oss er det ingen som er pertentlige og det er nesten pinlig å si det men det er nok også jeg som står for 99% av vaskingen som foregår. Så alt slikt blir mitt ansvar. Hvis man har et fint kjøkken der alt er inne i skapene så er det jo greit da, da kan det være greit med åpen løsning. Men nå pusset vi opp vårt nåværende kjøkken for bare tre-fire år siden, og her er det jeg kan se utover benkene i skrivende øyeblikk: kjøkkenmaskin, oppvaskhåndkle, bananer, kokebok, kokebokperm, avis, brød, brødboks, knivblokk, diverse ingredienser til lørdagspizzaen, en klut, tørkerull, oppvaskpulver. Og enda litt til tror jeg. Det er jo vel og bra at man rydder under middagslagingen (det gjør jeg også), men litt sånt kjøkkenrot vil det jo alltid være? Eller kan jeg sende min mann på pertentlighetskurs hos din?

    Men jeg ser poenget, det er jo greit å slippe å ha smuler utover hele. Hvis vi skulle hatt peis i en skillevegg mellom sofastue og spisestue ville vi slitt litt med peisen i rommet over da (vi har tenkt til å ha løp opp i etasjen over så vi kan ha peis i den stua også), den ville vel kommet ut midt i rommet eller noe...

    Du har nok rett med den kjøkkenøya ja. Jeg tror nok egentlig at det holder med to stoler der også jeg. Vi skal jo ikke bruke den som et kjøkkenbord (det var jo det jeg ikke ville ha).

    Skal sjekke peiskompaniet - jeg har i grunnen ikke sjekket alle leverandører osv så nøye ennå, ville først bestemme meg for hva jeg egentlig vil ha.

    SvarSlett
  3. Har dere vurdert gasspeis?
    Er minst like fint, man kan få de til å avgi varme, utluftingen er minimal (Tror ikke man trenger det på de fleste) og ingen sot.


    Skal man ha en "spise-øy" med en peis i enden, så vil jo den gjerne bli plassert ganske høyt oppe på andre siden, og vil nok ikke bli så pent.

    Men en spise-øy er veldig fin å ha, siden man slipper et ekstra bord som kan brukes til de fleste måltider, samtidig som at den ikke trenger å ta opp noe stort med ekstra plass.

    Men det er jo mulig å ha en 3-glass peis på enden av veggen mellom kjøkkenet og stuen. (Selv om jeg ikke akkurat klarer å se for meg en pen løsning på akkurat det området iforhold til slik kjøkkenet er tegnet inn idag)

    SvarSlett
  4. Uttrolig stilig måte å dele inn rom på samtidig som det er åpent og fint. Man kan og da skjule litt av rotet. Ikke så veldig kjekt å sitte i stuen og se på rotet på kjøkkenet.
    Synes det første bildet var uttrolig delikat løsning.

    SvarSlett
  5. Hei Marianne!
    Jeg legger en kommentar her jeg, ser du har vært innom bloggen min. :) Takk for kommentar!
    Vi skal bygge ikke så langt unna dere, vi har tomt så vi ser i deres retning, nesten i Nordnæsdalen. ;)
    Hadde vært kjekt å holdt litt kontakten gjennom dette, dele litt frustrasjoner og gleder? :)
    Morsomt at vi tenker så likt, likte huset deres veldig godt også. Gleder meg veldig til vi kommer i gang, håper på byggestart om et års tid.
    Hva peisen angår, så er jeg enig med deg i at det er innmari stilig, vi skal ha hjørnepeis som vi ser fra både stua og spisestua. Blir så bra! :D

    kunne forresten tenkt meg å følge bloggen din, men jeg finner ingen følgerknapp, er den ikke her? :)

    Pia

    SvarSlett
  6. Takk for kommentar også! Ja, vi kan gjerne følge hverandre, nå har jeg lagt til sånn følgedings her også.

    Har ikke helt skjønt hvor dere skal bygge må jeg innrømme, men kan jo ikke være så langt unna. Vi håper også på byggestart neste sommer og forhåpentligvis er vi inne høsten 2012, når jenta vår skal begynne på skolen.

    Blir spennende å følge med dere, vi kommer sikkert til å støte på noen av de samme frustrasjonene. Har oppdaget at vi også har noe vannproblemer blant annet...ikke det at vi ikke har vann, men at det visstnok er dårlig trykk i veien vår. Regner med at det skal løse seg med en ekstra vannpumpe!

    Angående peisen så er jeg fortsatt veldig i tvil om den altså. Akkurat nå har jeg mest lyst til å flytte den til stua, der den var i tidligere utkast. (Stakkars arkitekt, jeg har hatt nye meninger om plasseringen av den for hvert møte omtrent...)

    SvarSlett
  7. Haha, arkitekten vår har også klødd seg mye i hodet over mine ønsker og forslag til løsninger, og hver gang jeg har foreslått noe nytt, har han bare ristet på hodet (litt sånn godmodig) og gjort som jeg har sagt. Mannen min har gitt opp. :P
    Det høres ut som om vi har omtrent samme fremdriftsplan på prosjektene våre, det er utrolig spennende!
    Mannen min driver i bransjen, så vi kommer til å ha ganske god tilgang på diverse, og det er positivt.
    Får jeg lov å spørre hva slags budsjett dere har?
    Om du vil, kan du søke på tomten vår, den har g.nr/br.ni 25/249 om jeg ikke husker helt galt.
    Ligger i Jonstadveien. Når du kommer fra sentrum, tar du av til høyre i den første rundkjøringen og kjører oppover igjen mot Melkeplassen. Inni skogen der er det vi holder til. Bor der nå også, så vi vet så godt hva vi har! :)

    SvarSlett
  8. Ja, nå skjønner jeg hvor det er! Ikke så langt unna hverandre vi da nei. Har du en mailadresse så vi kan mailes videre?

    SvarSlett
  9. Hm, forresten får jeg det ikke til å stemme helt med 25/249, det er en veldig lang og smal tomt og deres ser liksom ikke helt sånn ut på det du har lagt ut i bloggen din...?

    SvarSlett
  10. Ja, det har jeg! :)

    pia.johnstad@gmail.com

    BLir kjekt å ha kontakt med noen som er i samme situasjon altså, jeg kjenner jeg har masse tanker å lufte som ingen andre syns er interessant.. :P

    SvarSlett